leliebladen, ladder, mozes opdracht

Vorm een band

De tweede Wicked Assignment van cursus 2, vorm een band. In de tweede Wicked Assignment werd ons gevraagd een band te beginnen. Ik wilde deze opdracht graag met een aantal klasgenoten uitvoeren waarmee ik al langer speculeer over een fictieve band, HAN Direction. De teams werden echter samengesteld door de docent en al snel bleek dat het met mijn groepje niet zo goed klikte. Er waren verschillende meningsverschillen over de band en er werd weinig naar elkaar geluisterd en actief meegedaan om oplossingen te vinden. Uiteindelijk kwamen we op een naam voor onze band: DosxTres. Op een gegeven moment merkte ik dat iedereen meer zijn eigen ding ging doen in plaats van als een team samen te werken. Hierdoor zijn we veel tijd verloren. Uiteindelijk besloot ik een wat assertievere houdingaan te nemen om ons groepje weer een beetje op de juiste koers te zetten. Samen met 2 anderen ben ik aan het werk gegaan aan een kort muziekstuk. 3 anderen in de groep wilden niet meewerken en bleven hun eigen ding doen waardoor we als groep dus alsnog uit elkaar vielen. Tóch zijn er een aantal producten uit de samenwerking gekomen. De ontwerpvragen die wij onszelf hebben gesteld zijn:

  • Hoe kunnen we overbrengen wat voor band we zijn?
  • Hoe kunnen we duidelijk maken dat we een band zijn?
  • Hoe maken we onze band geloofwaardig?

We hebben ervoor gekozen om eerst een bandfoto te maken. We waren aan het brainstormen, maar konden het nergens over eens worden. We dachten misschien door de bandfoto te maken een soort team gevoel op te wekken. Toen de bandfoto gemaakt was kregen we inderdaad even een soort boost. We gingen verder met brainstormen en hebben een album cover en een spotify playlist in elkaar gezet. De playlist hebben we gemaakt om één van onze deelvragen op te lossen. We kunnen onze band namelijk geloofwaardig maken als we op spotify te vinden zijn. De album cover was onze manier om te laten zien wat voor muziek we maken, namelijk ons zelfbedachte genre: “MuffRock”. We kwamen op die naam omdat we zaten te werken in een hok dat best wel een muf luchtje had.

Nadat we dit gemaakt hadden ging ons team een beetje wankelen. We hadden allemaal andere ideeën over wat onze band moest worden. Hierdoor gingen we allemaal steeds meer ons eigen ding doen. Na een tijdje besloot ik, geheel tegen mijn gewoonlijke houding, de leiding te nemen en initiatief te tonen om samen weer aan de slag te gaan. Dit werkte voor twee groepsgenoten, waarmee ik verder ben gaan werken. De andere drie groepsgenoten bleven hun eigen ding doen maar ik besloot daar niet teveel aandacht meer aan te besteden. Uiteindelijk zijn we nog uitgekomen op een kort stukje MuffRock, onze zelfgemaakte experimentele muziek. Achteraf had ik graag meer en eerder leiding genomen. Normaal gesproken ben ik zelf erg democratisch ingesteld en wil ik het liefst alle problemen oplossen door naar iedereen te luisteren en iedereen de kans te geven om zich te uiten. Maar in sommige gevallen is een duidelijke leider effectiever. De leiding nemen is iets wat ik nog graag wil leren. Ik had graag mijn groepsgenoten wat meer gemotiveerd om als team te werken aan deze opdracht.

cartoon nijlpaard & aap cartoon dwerg

Gezonde voeding app

De vierde Wicked Assignment van cursus 2, ontwerp een app om gezonde voeding te stimuleren. Bij het ontwerpen van onze app voor het opbouwen van een gezond eetpatroon zijn wij begonnen met met uitzoeken wat de meest voorkomende slechte eetgewoonte in de klas is. Al snel kwamen wij er achter dat veel mensen van onze leeftijd (tussen de 16 en 24 jaar oud) niet regelmatig genoeg eten. Ze ontbijten vaak niet, slaan soms zelfs de lunch over en gaan dan ’s avonds snacken of teveel avondeten naar binnen werken. We hadden dus al snel het idee om een app te ontwerpen die gebruikers er aan herinnert en stimuleert om op tijd en gezond te eten. Na even nadenken kwam de naam MealTime bij ons op. Deze naam weerspiegelt goed wat we willen bereiken met de app. Namelijk dat gebruikers hun maaltijden op tijd eten en deze dus niet overslaan. Zelf neem ik ’s ochtends altijd ruim de tijd om rustig te ontbijten. Dit is belangrijk voor mij om met genoeg energie de dag te beginnen en zo kan ik nog even rustig wakker worden terwijl ik mijn boterham eet.

Onze ontwerpvraag hebben we geformuleerd aan de hand van onze ondervindingen in het korte onderzoekje in de klas. De ontwerp vraag is daarom:

  • Hoe kunnen we studenten stimuleren om gezond te eten?
De deelvragen die wij daarbij hebben opgezet zijn:
  • Hoe kunnen we studenten stimuleren om op tijd te eten?
  • Hoe kunnen we studenten stimuleren om genoeg te eten?

Toen we het eens waren over de naam van de app, MealTime, zijn we begonnen met het maken van een bloemassociatie. Zo werd voor ons al snel zichtbaar wat we belangrijk vonden in de app. Een sociaal aspect was voor ons erg belangrijk, zo kunnen gebruikers met elkaar op een competitieve manier met elkaar de app gebruiken. Terwijl we aan het brainstormen waren kregen wij een melding van BeReal, een app die je elke dag een melding geeft wanneer je een foto moet plaatsen om te delen met je vrienden. Door die melding kregen we het idee van BeMeal. Het sociale aspect van onze app zou BeMeal gaan heten. BeMeal is optioneel in onze app maar de bedoeling is dat op het moment dat je een maaltijd hebt gemaakt, je een foto plaatst van de maaltijd met daaronder het recept. Andere gebruikers kunnen het recept bijvoorbeeld opslaan en in hun eigen receptenlijst in de app zetten.

Wij wilden graag een speels uiterlijk hebben voor de app. Zelf maken ik en mijn teamgenoot veel gebruik van DuoLingo, een app voor het leren van talen. DuoLingo heeft een soort spel met een puntensysteem en rankings aan het leren gebonden, dit zorgt er voor dat gebruikers steeds meer de app willen gebruiken. daarom wilden wij ook graag een speels uiterlijk om de app interessanter te maken en de aandacht erbij te houden. We hebben wat gezocht naar kleurschema's voor de app en kwamen al snel op de kleuren van de titel van Super Mario Bros. We hebben dus de kleuren; blauw, geel, rood en groen gekozen als achtergrond. Elke subpage van onze app krijgt een andere kleur.

  • MealTime: Rood
  • BeMeal: Blauw
  • Friends: Geel
  • Profile: Groen

Vervolgens zijn we gaan experimenteren met de lay-out van de app. We wilden graag een klok of timer centraal hebben staan omdat tijd een belangrijk onderdeel van de app is. Uiteindelijk zijn we op de lay-out gekomen zoals op de afbeelding. Het idee van de app is dus dat de gebruiker een melding krijgt op zijn telefoon op het moment dat hij een maaltijd moet gaan eten. Voor het avondeten krijgt de gebruiker telkens een voorgeschreven recept met ingrediënten om zich aan te houden om een gezonde hoeveelheid en variatie aan te houden. Voor de lunch en ontbijt staan er vooral richtlijnen zoals: 3 sneeën brood, hartig beleg, 2 stuks fruit, yoghurt, ei etc.

Op de BeMeal pagina moest het bekijken van andermans maaltijden centraal staan. We hebben er dus voor gekozen om de foto van de maaltijd in het midden te plaatsen met de gebruikersnaam en profielfoto er schuin onder. Onder de foto staan buttons om de post te liken, op te slaan en te commenten.

Op de Friends pagina staat het competitieve kant van de app centraal. Hier is een ranking te zien van je vrienden. Per week is er een bepaalde score te halen door alle maaltijden uit de app op tijd te nuttigen. Aan het einde van de week kun je dus zien wie er op nummer 1 is geëindigd en wie zich dus het best aan de voorgeschreven maaltijden houdt. Ook kun je hier vrienden toevoegen vanuit contacten of gewoon door te zoeken op gebruikersnaam. Je kunt “Rivals” aanstellen om de uitdaging nog interessanter te maken en je Rivals te verslaan met een betere score.

Op de laatste pagina vind je je profiel. Profile is een pagina waarop je je profielfoto kan aanpassen, een bio of motivatie schrijven en wat persoonlijke instellingen kunt aanpassen over bijvoorbeeld meldingen en eventueel dark-mode etc. Het belangrijkste onderdeel van de Profile pagina is toch wel de mogelijkheid om je persoonlijke voorkeuren aan te passen op het gebied van eten. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat je geen maaltijden wilt eten met wortel er in of dat je vegetariër bent. Zo worden je dagelijks voorgeschreven recepten aangepast aan je smaak en word je niet gedwongen iets te eten wat je niet lekker vindt.

COMING SOON

A naar B

De eerste Wicked Assignment van cursus 2, Hoe kom ik van A naar B? We hebben 50 oplossingen voor deze vraag opgeschreven. Uiteindelijk hebben we daar 3 oplossingen uitgefilterd die wij vervolgens visueel hebben geschetst met papier en post-its. Maar om deze 3 oplossingen uit de lange lijst te filteren hebben we eerst een aantal deelvragen gesteld. We wilden graag snel, veilig en creatief het probleem oplossen. De nieuwe deelvragen die we hebben gesteld zijn:

  • Hoe kom ik VEILIG van A naar B?
  • Hoe kom ik SNEL van A naar B?
  • Hoe kom ik CREATIEF van A naar B?
De oplossingen die we hebben gekozen aan de hand van onze nieuwe deelvragen zijn:
  1. Door middel van genetisch gemodificeerde leliebladen in het water te leggen kunnen we over het water komen door op de leliebladen te lopen.
  2. Door een ladder horizontaal over het water te leggen kunnen we naar de overkant klimmen.
  3. Door het water doormidden te splijten zoals Mozes hebben we de meeste kans om droog te blijven.

band foto album cover spotify album

Avatar

De derde Wicked Assignment van cursus 2, ontwerp een avatar. Voor deze opdracht werd mij gevraagd een avatar te ontwerpen die mijzelf en mijn teamgenoten uit een vorige opdracht verbeeld. Ik bedacht al snel het idee om de avatars in de vorm van een dieren stereotype te maken. De aap kwam meteen in mij op omdat apen vaak neer worden gezet als beesten die graag een beetje onrust stoken en grappen uithalen. De aap die ik heb ontworpen heeft een banaan vast waar hij erg door geobsedeerd is. Hier heb ik voor gekozen omdat het af en toe leek alsof een aantal van mijn teamgenoten erg afgeleid waren door andere dingen in plaats van zich te focussen op de opdracht. De nijlpaard heb ik gemaakt om mijzelf uit te beelden. Nijlpaarden liggen vaak stil in het water en doen niet zo veel gedurende de dag, maar ze kunnen ook wel krachtig en gevaarlijk uit de hoek komen. Achteraf kreeg ik door dat ik zelf misschien ook niet helemaal een goede teamgenoot was in het begin. Ik liet iedereen maar gewoon zijn gang gaan, ookal werkte dat totaal niet. Pas aan het eind besloot ik de leiding te nemen en een wat assertievere of krachtigere houding aan te nemen om mijn team de juiste kant op te leiden.

De dwerg heb ik gemaakt nadat ik feedback heb gekregen op mijn eerste avatars. Ik kreeg de vraag hoe ik mijzelf als avatar zou ontwerpen als ik vanaf het begin de juiste houding had aangenomen. Hierbij koos ik voor een dwerg. Mijn dwerg is gebaseerd op de dwergen uit de werken van J.R.R. Tolkien. De dwergen van Tolkien zijn standvastig, krachtig, dapper, geboren leiders en enorm daadkrachtig en volhoudend (en misschien af en toe een beetje koppig). Dat is de houding die ik had willen aannemen in mijn groep. Met een goede, duidelijke leider had ik mijn groepje tot een beter eindwerk kunnen helpen. In volgende opdrachten waarbij samenwerking van belang is heb ik daarom ook geprobeerd wat meer de leiding te nemen en duidelijk te maken waar ik voor sta en wat mijn ideeën en visie zijn.

MealTime app pagina overview MealTime opening MealTime homepagina MealTime homepagina recept MealTime BeMeal MealTime friends MealTime profile

Anoying Problem